از آنچه پیش می آید

game changer

یک کسب و کار نوپا چه از نوع استارت آپ چه از نوع شرکتی اجزا و شرایطی دارد. در مورد استارت آپ ها، ایده، توان اجرا، میزان نیاز بازار، مدل تجاری، هم تیمی ها و ... اجزا اصلی هستند.

بعضی ایده را خیلی خیلی مهم می دانند و به محض پیدا کردن یک ایده خوب کار را تمام شده حساب می کنند و بعضی خیلی بی اهمیت جلوه می دهند. ولی به نظر می رسد موضوع اصلی بین این دو سر قضیه است. ایده اولیه مهم است ولی حتی اگر ضعیف باشد می شود تقویتش کرد. 

اما رسیدن به ایده خوب روش هایی دارد (بجز خلاقیت یک دفعه ای) که نمی خواهم در مورد صحبت کنم. فقط یک نکته:

یکی از رویکردهای استارت آپ های موفق ایجاد رفتار جدید در مشتریان است. روش هایی که اصطلاحا game changer نامیده می شوند. مثلا شما می خواهید یک استارت آپ در مورد تاکسی گرفتن بسازید.  یک راه تبدیل فرآیند تاکسی گرفتن به سایت و نرم افزار موبایل است. یک راه دیگر طراحی فرآیند و اجزایی است که باعث می شود افراد به وسیله نقلیه برای جابجایی دست پیدا کنند.

برای مثال من با نرم افزارهای ویرایش عکس به سختی کار می کنم. هفته پیش با یک استارت آپ به نام canva آشنا شدم. یک سایت طراحی و ویرایش عکس و پوستر است مثل خیلی از سایت های مشابه. ولی وقتی به امکانات و روش کار آن نگاه می کنید می بینید به معنی واقعی ویرایش عکس را از یک موضوع تخصصی به موضوعی در حد تخصص های ابتدایی تبدیل کرده است. این یعنی تغییر روش رفتار افراد.

  • محمود پورمند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی